e-handelsrapporter

Konsumenterna i Sverige fortsatte under 2014 att lägga en allt större andel av sina varuinköp på internet. Mobiltelefonen används oftare i inköpsprocessen och ständigt uppkopplade konsumenter skapar både nya möjligheter och utmaningar för svensk detaljhandel.
Senaste rapporterna

​E-handeln i Norden 2015

Konsumenter i Norden e-handlade varor till ett värde av 141,3 miljarder kronor under 2014. Svenskarna stod för knappt 40 procent av den konsumtionen, men per capita är det norrmännen som handlar mest på nätet. Norrmännen är också de som e-handlar för högst belopp från utlandet och de handlar gärna från svenska webbutiker.
 
  • E-handeln med varor växer med ungefär 15 procent per år i Norden och under 2014 e-handlade de nordiska konsumenterna varor för 141,3 miljarder svenska kronor.
  • Per capita handlar konsumenter i Norge mest varor på nätet per ��r, i genomsnitt för 9 465 kronor under 2014, följt av konsumenter i Sverige (7 680 kr), Danmark (7 033 kr) och Finland (5 438 kr).
  • Konsumenter i Norge handlar också för högst belopp från utländska webbutiker. Per individ e-handlade norrmännen varor från utlandet för 3 029 kronor, följt av Finland (2 178 kr), Danmark (1 674 kr) och Sverige (1 613 kr)

E-barometern 2014 årsrapport

Den svenska detaljhandelns försäljning över internet ökade med 16 procent under 2014 och omsätter 42,9 miljarder kronor. Det innebär att e-handeln nu står för 6,4 procent av detaljhandelns totala omsättning.
 
PostNord följer, i samarbete med Svensk Digital handel och HUI Research, den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och redovisar e-handelns omsättning och tillväxt tillsammans med undersökningar bland konsumenter och e-handelsföretag kring olika teman.

Under de andra flikarna hittar du tidigare rapporter för att studera utvecklingen. 
 
Arkiv e-barometern
Arkiv e-handeln i Norden
 
 

Hitta

  • Avancerad sök

  • Avancerad sök



  •  


  •  

© PostNord Sverige AB | Cookies | Integritetspolicy